איך מייצרים ערק? מה זה האניס?

יש ניחוח ספציפי שפשוט אי אפשר לטעות בו – הוא מדגדג את הנחיריים ומרחיב את הלב, נושא בתוכו קיץ וים וקמצוץ של חוצפה – כן, זה לגמרי ערק. אז בואו ונצלול קצת אל ההיסטוריה של המשקה האהוב, ואל המרכיב העיקרי שהופך אותו למה שהוא, האניס. מזגו לעצמכם כוסית, ובואו נתחיל!

ערק הוא משקה חם מזג, שמגיע אלינו מארצות ערב וים תיכון, ואופיו בהתאם. מקור השם, וזה יכול להישמע מוזר, הוא המילה הערבית ל"זיעה". למה למען השם? גם אנחנו שאלנו את עצמנו, אבל אל דאגה, זה לא קשור למרכיבי המשקה, אלא לאופן הכנתו וזיקוקו ,שכולל אידוי וטיפטוף.

 

אז איך באמת מייצרים ערק?

קחו לכם חופן, טוב, קצת יותר מחופן, של ענבים. בעבר השתמשו גם בתמרים, כיאה למשקה ים תיכוני מושבע. התסיסו התסיסו, חכו סבלנות, התסיסו שוב, ואת הנוזל המותסס מזקקים. ועכשיו לכוכב הערב – הוסיפו למשקה עלי וזרעי אניס מיובשים, מקור הטעם והייחודיות.

 

אבל רגע, מה זה בכלל האניס הזה?

או, אם נפתח את מגדיר הצמחים שלנו (אין לכם אחד?) נגלה שלאניס קוראים גם כמנון האניס או כמנון ירוק, ושהוא מוגדר עשבוני, חד שנתי. מקור שמו מגיע מהשפה השומרית, כן כן, עד כדי כך הבחור הזה ותיק פה. הוא צומח לרוב לגובה של מטר, שזה בערך ילדון בכיתה ג', אם תהיתם.
אפשר למצוא אותו גדל פרא באגן הים התיכון, ובדרום מערב אסיה. מהפריחה הלבנה המקסימה שלו ומהעלים מפיקים את התבלין עם הריח הכל כך מזוהה, שמשמש לבישול, למיני רפואות, להכנת ממתקי ליקריץ (יו איך בא לנו עכשיו!) וגם, איך לא – לייצור ערק.

 

אוקיי, אבל איך שותים את זה?

אם אתם חדשים בעולמות הערק או הארק, אין בעיה, סמכו עלינו להמלצות של ותיקים! ערק הוא חבר טוב של קור, של מים ושל קרח. כשמערבבים אותו עם מים הוא מקבל מעין צבע חלבי כזה, וזה כי השמנים האתריים שבו, שמגיעים מן האניס, מומסים ומופיעים כמו מן תמיסה על המשקה.
זה מהפנט, באמת.

 

מים זה משעמם. קרח זה ברור. מה עוד?

הערק הוא חבר טוב מאוד של מיץ אשכוליות, שילוב שיוצר יחד משקה חריף, חמוץ, ומרענן להפליא. גם לימון ונענע ירימו ויקפיצו כל כוס של ערק, וייצרו יחד את השילוב המוכר גם כ"לימונערק", משקה שתמיד כיף לשתות מול השקיעה בים. ושילוב אחרון – תמצית שקדים, או בשמה המפונפן יותר, רוזטה, תהפוך עם הערק למשקה חריף טעים טעים טעים, עדין ומפנק.

 

לחיים

יהודי צפון אפריקה נוהגים לקרוא לערק "מחייה", ואנחנו לגמרי מסכימים. זה משקה שמחייה, עושה שמח, מרענן, ולגמרי מתאים למצב הרוח ומזג האוויר הישראלי. אז למזוג לכם?

ניחוח ספציפי

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם